I januari 2019 öppnade TUC Yrkeshögskola dörrarna för ett antal förväntansfulla personer från olika delar av Sverige som antagits till vår nystartade distansutbildning Hotel & Restaurant Manager.
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enskilt största sektorn. Tillväxten i branschen kommer att vara _öka fokus på ledarskap och personal måste få tillgång till utbildning och karriärvägar. Den höga personalomsättningen och den starka tillväxten gör att behovet av ledare är stort och akut. Med andra ord: Branschen skriker efter kompetens!
Vi på TUC Yrkeshögskola strävar alltid efter att förse näringslivet med rykande färsk kompetens och kan på det sättet även hjälpa människor att ta ett kliv upp i karriären, och erbjuda förutsättningar för personlig och yrkesmässig utveckling. Just detta pratar vi om idag på TUC i Huskvarna, där klassen med blivande Hotel & Restaurant Managers befinner sig på närträff. I rummet är det en väldigt varm och öppen stämning med nära till skratt och glada tillrop. Klasskamraterna har lärt känna varandra sedan den där första dagen i januari.
Många i gruppen tror att den goda stämningen kommer sig av att de regelbundet ses fysiskt. ”Jag lockades av att det fanns träffar trots att det är en distansutbildning, det innebär en trygghet” menar Suzette som rest till Huskvarna från Stockholm där hon bor. Andra i klassen håller med och fyller på med att erfarenhetsutbyte är otroligt viktigt och givande under träffarna. Det tillför ett mervärde utöver de föreläsningar som erbjuds på plats.
Alla i gruppen har på något sätt erfarenhet från branschen sedan tidigare. Vissa har arbetat som serveringspersonal, andra inom reception eller konferens och i gruppen finns även kockar och hovmästare. Bland de studerande finns olika skäl till att gå utbildningen, vissa drömmer om att starta eget, andra om att arbeta som hotellchef eller helt enkelt för att ta ett steg framåt och uppåt. Det gemensamma målet för samtliga i klassen är att de vill utveckla sin kompetens inom området med hjälp av utbildningen, och på så sätt bli attraktivare på arbetsmarknaden. Innan jag hann lämna rummet hade de återgått till dagens ämne, nämligen Revenue Management och prisoptimering för logi. Entusiasmen rent av ekade i väggarna, precis så som det ska vara i en utbildningsmiljö.
Baserat på de prognoser som besöksnäringen visar gällande kompetensbrist kan jag inte annat än att dra lite på smilbanden och gratulera dessa stjärnor till ett bra val av utbildning. Än en gång kommer vi på TUC kunna hjälpa människor att växa, och än en gång kan vi förse arbetslivet med ny och ack så välbehövlig kompetens.