Nu gör Linköpings universitet en satsning på norra Norrlands inland för att motverka lärarbristen. Det här innebär det för dig som bor här.
Linköpings universitet gör nu en satsning i norra Norrlands inland för att minska lärarbristen. Redan till hösten 2024 kommer ett 30-tal fristående kurser inom bland annat matematik, svenska, pedagogik, samhällsorienterande ämnen och fritidshem erbjudas och dessa kan du söka redan nu. Kurserna riktar sig både till dig som redan är yrkesverksam lärare och till dig som är nyfiken på läraryrket.
– Lärarbristen i norra Sverige sticker ut. Här har vi ett uppdrag att hjälpa till och se till att det finns lärare, säger Hannah Grankvist, utbildningsledare vid Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.
Att fler möjligheter till distansundervisning öppnas upp i inlandet ses som något nödvändigt. Initiativet sker tillsammans med kommunalförbunden Akademi Norr och Lapplands Lärcentra, som tillsammans representerar 16 kommuner i Norrlands inland.
– Det Linköpings universitet gör är det många kommuner som efterfrågar. Det handlar ju om att hela Sverige ska leva, säger Martin Bergvall, förbundschef på Akademi Norr.
En fördel med lärcentrum
För dig som redan är utbildad lärare, kan dessa kurser hjälpa dig att uppdatera dina kunskaper, höja din kompetens och även utöka din behörighet i ett tredje ämne som exempelvis SO för årskurs fyra till sex. Det finns också kurser som riktar sig till dig som är intresserad av läraryrket och vad lärarutbildningen har att erbjuda. Om det sedan väcks en nyfikenhet för vidare studier, finns möjligheten att tillgodoräkna dessa poäng. Kurserna ges på distans vid lärcentrum på 16 olika orter från och med hösten 2024, i Arjeplog, Arvidsjaur, Dorotea, Kramfors, Lycksele, Norsjö, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Vilhelmina, Åsele, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna och Pajala.
Fysiska träffar är inte ett krav, men lärcentrumet blir en plats där studenter kan träffas och studera tillsammans, något som Hannah Grankvist ser som något mycket värdefullt.
– Vi vet av tidigare erfarenhet att sannolikheten för att man lyckas med sina kurser ökar om man läser tillsammans i grupp, därför ges studenterna möjlighet att läsa kurserna via ett lokalt lärcentrum där de kan träffas och studera.
Bra för miljön
Linköpings universitet hoppas att satsningen ska locka fler till att vilja bli lärare.– Vi ser det som en möjlighet att komplettera ett utbud av kurser, där vi kan vara med och bidra till att det blir fler lärare i inlandet, säger Hannah Grankvist. Hannah ser det även positivt utifrån ett miljöperspektiv – då de med sitt kurspaket kommer geografiskt närmare de personer som inte kan eller vill flytta till ett lärosäte.
Det här innebär satsningen för dig:
Det finns ett 30-tal olika kurser att välja mellan inom bland annat matematik, svenska, pedagogik, samhällsorienterande ämnen och fritidshem.
Satsningen öppnar upp för en unik möjlighet: att studera flexibelt på distans samtidigt som du har tillgång till personligt stöd och gemenskap vid ditt lokala lärcentrum. Som student får du det bästa av två världar – friheten att planera dina studier efter eget schema och tillgång till ett stödnätverk. Ditt lokala lärcentrum erbjuder en plats för studier, tillgång till resurser och möten med andra studenter i en lärande gemenskap.
Du får möjlighet att studera vid ett av Sveriges största lärosäten, Linköpings universitet.
Möjlighet till decentraliserat studieupplägg Linköpings universitet erbjuder våra kommuner en utvecklad form av distansundervisning genom ett decentraliserat studieupplägg. Detta koncept skiljer sig från traditionella distanskurser genom att integrera lokala lärcentra som en kärnkomponent i utbildningsstrukturen. Våra lärcentra samverkar tillsammans med Linköpings universitet för att erbjuda personligt stöd och möjligheter till interaktion och samarbete med andra studenter inom kurserna. Det decentraliserade upplägget förenar distansstudiers flexibilitet med fördelarna från fysiska utbildningsmiljöer, vilket skapar en balanserad och stödjande lärmiljö för studenterna. Genom att lägga tillgång till resurser och gemenskap på lokala nivåer stärks både det individuella lärandet och den kollektiva upplevelsen, vilket kan vara avgörande för framgången i mer avlägsna eller resursbegränsade områden.